Statystyka, prognozowanie, ekonometria, data mining Strona Główna Statystyka, prognozowanie, ekonometria, data mining
Forum miłośników statystyki - Portal Statystyczny

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat   Regulamin  Kadra forum
PORTAL STATYSTYCZNY
 Ogłoszenie 
Rozpoczął swoją działalność portal statystyczny - masz pomysł na jego rozwój ?
Portal jest w chwili obecnej intensywnie rozwijany. Dodawane są nowe moduły, uaktualniana jest jego zawartość.
Osoby znające statystykę lub ekonometrię, metody prognozowania, data mining, a chcące pomóc w rozwoju forum statystycznego, rozbudowy portalu o dodatkowe treści, proszę o kontakt na adres e-mail: administrator(małpa)statystycy.pl

Drogi forumowiczu! Zanim napiszesz posta zapoznaj się z regulaminem forum i przedstaw się
The International Year of Statistics (Statistics2013) Free statistics help forum. Discuss statistical research, statistical consulting Smarter Poland Portal statystyczny

Poprzedni temat «» Następny temat
współczynnik korelacji liniowej Pearsona
Autor Wiadomość
Shidley 
Podpułkownik
Shidley



Pomógł: 117 razy
Wiek: 43
Posty: 2250
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-05-12, 07:06   

Strona ADS? to chyba ten nowy bank danych udostępniony uczelniom...?? :oops:
co do drugiego zadania znajdz sobie 2 cechy np. znajdz dane dotyczace liczby ludnosci i powierzchni krajów Unii Europejskiej i zbadaj czy liczba ludności (Y) zalezy od powierzchni kraju (X) badajac:
a) współczynnik korelacji (PEarsona)
b) budując prosty model regresji liniowej (Y=a+bX)

co do pierszego: zastanawiam sie nad formułą pytania:
wiec IMHO dla danych (szeregu) mozesz policzyc:
a) proste miary dynamiki: przyrosty absolutne, względne, indeksy indywidualne (w wersjach jednopodstawowych i łańcuchowych)
b) wyznaczyc model tendencji rozwojowej (trendu)
Choć przyznaje że ta "inflacja" na końcu mnie zastanawia: móże twoja cecha ma byc jakąś cena produktu? spróbuj sie może dopytac o ta końcówke
Pozdrawiam
_________________
Każdy ma to na co zasłużył...
 
     
Google

Wysłany:    Reklama google.

 
 
porrter 
Szeregowy


Posty: 2
Skąd: Radomsko
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2009-05-21, 20:47   

Witam
chciałam zapytać czy jest ktoś chetny do zrobienia mi analizy statystycznej ...zapłace
ja juz wysiadam....nie miałam nigy doczynienia ze statystyką...a mam do zrobienia analize do mgr....7 parametrów do każdego 3 grupy +gr.kontrolne....musze wykazac czy są jakies różnice statystyczne miedzy wynikami....
poddaje się.
 
 
     
drendriu 
Szeregowy
Endriu


Posty: 11
Skąd: Kowal
Wysłany: 2009-06-13, 10:44   Współczynnik korelacji.

Czy ktoś pomógł by mi w znalezieniu jakiegoś tutoriala do programu Statistica odnośnie współczynnika korelacji.

Mam dwa dowolne wykresy (plik .sta), i chciałbym z nich wyciągnąć współczynnik korelacji (zawarty między 1 a -1)
 
     
mathkit 
Major



Pomógł: 43 razy
Wiek: 31
Posty: 1202
Skąd: Katowice
Wysłany: 2009-06-13, 11:41   

poszukaj na stronie statsoftu - tam jest tutorial
 
 
     
pamparara 
Szeregowy


Wiek: 25
Posty: 1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-06-14, 12:58   

Bardzo proszę o pomoc, jutro egzamin ze statystyki a nigdzie nie moge znalezc rozwiązania tego :
1.
przeczytaj poniższe relacje pomiedzy współ. korelacji liniowej pearsona (rp), wsppółcz. Spearmana(rs) i stosunkiem korelacyjnym (e), która sytuacja jest możliwa a która nie:
a. rp =0,87 rs= -0,87 e=0,87
b. rp=0,78 rs=0,82 e= -0,99
c. rp= -0,67 rs= -0,71 e =1,11
d. rp= -0,67 rs= -0,65 e=0,88

i dlaczego? :)
 
     
efka_04 
Szeregowy


Posty: 1
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-23, 22:39   Statystyka do pracy magisterskiej!

Witam!
Od razu powiem, że na statystyce niestety raczej się nie znam i dlatego liczę na Wasza pomoc...
Jestem w trakcie pisania pracy mgr na temat "Wpływu czynników społeczno- kulturowych na postrzeganie niepłodności kobiet w województwie wielkopolskim".Ankieta została przeprowadzona na 100 osobach.W tym po równo podzielona :
-50 kobiet 50 mężczyzn
-po 25 ze względu na miejsce zamieszkania (wieś, miasto do 25 tyś, miasto pomiędzy 25-100 tyś, miasto >100 tyś)
- po 20 ze względu na wykształcenie( podstawowe, zawodowe, średnie, licencjat, wyższe)
- po 50 ze względu na wyznanie religijne( rzymskokatolickie praktykujące i niepraktykujące)
- oraz po 25 ze względu na wiek(4 przedziały wiekowe)
Pytania w ankiecie dotyczą stosunku ludzi do niepłodności kobiet np.czy niepłodność kobiety może być przyczyną rozwodu? lub co powinna zrobić kobieta , która nie może zajść w ciążę?(i tam 4 odpowiedzi do wyboru)

I teraz mam pytanie czy Waszym zdaniem wystarczy obliczyć procentowo wyniki i przedstawić je na wykresach?
Czy mogę a może wypadałoby coś jeszcze obliczyć?
Będę bardzo wdzięczna za każdą radę!
Pozdrawiam!
 
     
Shidley 
Podpułkownik
Shidley



Pomógł: 117 razy
Wiek: 43
Posty: 2250
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-06-24, 06:55   

Na pewno nie... a tak anprawde zalezy od promotora
JA bym zaproponował jeszcze np. korelacje pomiedzy cechami (szczególnie wiek a odpowiedzi )..
_________________
Każdy ma to na co zasłużył...
 
     
wishina 
Szeregowy


Posty: 4
Skąd: Szczytno
Wysłany: 2009-09-05, 20:45   Interpretacja współczynnika korelacji Perasona

Witam serdecznie,
musze koniecznie na jutro rozwiązać kilka zadań i cóż... zawiesiłam się...

Jak zaintepretować współczynnik koreleacji równy r(y,x)=0,93? W jaki sposób zmiany cechy y wpływaja na cechę x i odwortnie?

Bardzo proszę o pomoc...
 
 
     
Maro 
Podporucznik


Pomógł: 11 razy
Posty: 346
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-06, 01:21   Współczynnik korelacji Pearsona

we współczynniku korelacji interpretujemy jego:
a) istotność,
b) kierunek,
c) siłę,
d) (opcjonalnie) współczynnik determinacji.

O punkcie a w Twoim przypadku nic nie wiemy.

Kierunek (b) odczytujemy ze znaku współczynnika
znak minus oznacza kor. ujemna/negatywna – jeśli wzrasta wartość jednej zmiennej, maleje wartość drugiej,
znak plus (czyli de facto brak znaku) oznacza kor. dodatnia/pozytywna – jeśli wzrasta wartość jednej zmiennej, wzrasta też wartość drugiej.

Siłę interpretujemy na podstawie wartości współczynnika odnosząc go do następujących przedziałów:

r=0 brak korelacji
0<r<0,1 korelacja nikła
0,1<r<0,3 korelacja słaba
0,3<r<0,5 korelacja przeciętna
0,5<r<0,7 korelacja wysoka
0,7<r<0,9 korelacja b.wysoka
0,9<r<1 korelacja niemal pełna
r=1 korelacja pełna

Współczynnik determinacji otrzymujemy podnosząc do kwadratu wartość współczynnika korelacji oraz mnożąc ten wynik razy 100%. Np dla korelacji r=0,87 współczynnik determinacji d^2 wynosi: d^2=0,87^2*100% = 76%.

Interpretacja punktów b,c i d uzależniona jest od istotności korelacji. Gdy nie jest istotna, nie ma sensu interpretowac reszty.
 
     
MK 
Podporucznik


Pomógł: 29 razy
Posty: 242
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-06, 12:18   

Maro napisał/a:

Siłę interpretujemy na podstawie wartości współczynnika odnosząc go do następujących przedziałów:

r=0 brak korelacji
0<r<0,1 korelacja nikła
0,1<r<0,3 korelacja słaba
0,3<r<0,5 korelacja przeciętna
0,5<r<0,7 korelacja wysoka
0,7<r<0,9 korelacja b.wysoka
0,9<r<1 korelacja niemal pełna
r=1 korelacja pełna


Straszne. Naprawdę ktoś używa tej "klasyfikacji"? (a co jak wyjdzie 0.3 albo coś ujemnego? :)
 
     
Maro 
Podporucznik


Pomógł: 11 razy
Posty: 346
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-06, 15:11   

Nie bardzo rozumiem co w tym strasznego. 0.3 jest wartością graniczną i z takimi zawsze może być problem. Osobiście wartości graniczne zaliczałem do kategorii niższej. Ta klasyfikacja istnieje w celu unifikacji słownych określeń siły korelacji, nie widzę powodu jej nieużywania.

A jak wyjdzie coś ujemnego? dokładnie tak samo, bo tu podane są przedziały dla wartości bezwzględnej współczynnika, a znak informuje tylko o kierunku.
 
     
MK 
Podporucznik


Pomógł: 29 razy
Posty: 242
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-06, 16:58   

Straszne, bo jest to zupełnie arbitralny podział (a dodatkowo nazywnictwo trudne do zapamiętania). Liczby mówią za siebie i znając przedział możliwych wartości od razu widać czy to jest dużo czy mało. Oczywiście "dużo czy mało" jest względne i zależy od sytuacji, bo korelacja np. 0.9 rzadko występuje np. w zastosowaniach społeczno-ekonomicznych, a np. w technicznych częściej mogą zachodzić takie silne związki (bo zależności są "prostsze").
Krótko mówiąc, zapewne ktoś sobie wymyślił coś podobnego, żeby wnieść swój wkład do "nauki", ale wyszła kolejna niezbyt mądra regułka do zapamiętania dla studentów.
 
     
Maro 
Podporucznik


Pomógł: 11 razy
Posty: 346
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-06, 18:07   

MK napisał/a:
Liczby mówią za siebie i znając przedział możliwych wartości od razu widać czy to jest dużo czy mało. Oczywiście "dużo czy mało" jest względne i zależy od sytuacji, bo korelacja np. 0.9 rzadko występuje np. w zastosowaniach społeczno-ekonomicznych, a np. w technicznych częściej mogą zachodzić takie silne związki (bo zależności są "prostsze").
No właśnie dlatego, że konkretna wartość może być względnie interpretowana, taka "klasyfikacja" wprowadza nieco porządku. I cóż z tego, że w naukach społecznych korelacje 0.9 występują niezwykle rzadko? Jesli zaczniemy relatywizować interpretację wartości współczynnika w zalezności od materiału do którego pomiaru jest przeznaczona, to przyniesie to więcej szkody niż pożytku. Gdzieś w tych interpretacjach (mniej przez taki zabieg obiektywnych) zginie świadomość, że czasem, przy wyborze jednej zmiennej objaśniajacej trudo o dobre dopasowanie wyników. No bo jeśli odkryjemy korelacje 0.4 i nazwiemy ja wysoką (bo relatywnie rzadko osiągamy korelacje 0.5 czy 0.6) to istnieje możiwość zbyt pochopnego uznania jednej zmiennej za dobry predyktor drugiej (no bo przeciez korelacja wysoka). W rzezywistości taka korelacja 0.4 czy 0.5 oznacza że wyjaśnilismy za jej pomocą odpowiednio 16% i 25% wariancji, czy to faktycznie dużo? To samo dotyczy miar siły zwiazku takich jak eta^2 czy d-Cohena.

MK napisał/a:
Krótko mówiąc, zapewne ktoś sobie wymyślił coś podobnego, żeby wnieść swój wkład do "nauki", ale wyszła kolejna niezbyt mądra regułka do zapamiętania dla studentów.
To był J. P. Guilford i nie był to jego jedyny wkład do nauki ;-)
 
     
Shidley 
Podpułkownik
Shidley



Pomógł: 117 razy
Wiek: 43
Posty: 2250
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-09-07, 06:42   

MK; nie kombinuj i nie narzekaj - jeden z moich wykładowców kazał się uczyć zarówno tej skali jak i swojej własnej.. dlatego (jak mówią) ilu wykładowców tyle skal :-P
co do wartości 'granicznych' -- trzeba podejść logicznie i znając treść zadania / problemu zakwalifikować do odpowiedniego przedziału - zresztą wątpię (chyba ze podpadłeś wykładowcy) żeby robił ci problemy jeśli 0,3 zakwalifikujesz do jednego czy drugiego przedziału
zresztą statystyka jest prosta tylko my sami ją komplikujemy podążając po niej krętymi ścieżkami
_________________
Każdy ma to na co zasłużył...
 
     
szogung 
Szeregowy


Posty: 2
Skąd: Świecie
Wysłany: 2009-10-07, 23:27   

mam pytanko jakie są poprawne warunki stosowania współczynnika korelacji liniowej Pearsona?
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych zakładek(IE)
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: 4. Test istotności współczynnika korelacji liniowej Pearsona
mathkit Wiedza statystyczna 0 2013-04-22, 13:09
mathkit
Brak nowych postów Przyklejony: Współczynnik kontyngencji C-Pearsona
Miary siły korelacji dla danych pogrupowanych.
ewa.andro Statystyka opisowa 22 2012-04-05, 05:37
jabol
Brak nowych postów Przyklejony: Współczynnik kontyngencji C - Pearsona
istotność współczynnika
dagny Testowanie hipotez statystycznych 25 2011-05-23, 05:48
Shidley
Brak nowych postów Przyklejony: współczynnik korelacji a współczynnik determinacji
zależność
zoza Statystyka opisowa 35 2011-11-25, 19:06
Gość
Brak nowych postów Przyklejony: 5. Test dla dwóch współczynników korelacji Pearsona
mathkit Wiedza statystyczna 0 2013-04-23, 13:53
mathkit

Ideą przyświecającą istnieniu forum statystycznego jest stworzenie możliwości wymiany informacji, poglądów i doświadczeń osób związanych ze statystyką, mierzenie się z różnego rodzaju problemami statystycznymi i aktuarialnymi. Poruszane problemy: Statystyka w badaniach sondażowych rynku, metody reprezentacyjne, Teoria i rachunek prawdopodobieństwa, statystyka opisowa, teoria estymacji, testowanie hipotez statystycznych, ekonometria, prognozowanie, metody data mining.
Copyright (C) 2006-2013 Statystycy.pl
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 11